Overslaan naar content

Jos Abrahams

"Ik bijt me erin vast tot ik het wel weet."

“Ik vind het leuk om dingen zelf uit te zoeken. Als ik iets niet snap, bijt ik me erin vast tot ik het wel weet.” Jos Abrahams werkt al 37,5 jaar bij PharmaPartners, waarvan 25,5 jaar als Software Ontwikkelaar. “Ik heb bijna mijn hele leven bij PharmaPartners gewerkt en mijn referentiekader is dus niet heel groot, maar ik denk dat die aandacht voor elkaar PharmaPartners bijzonder maakt.”

Jos Abrahams

Dit doe ik

“Ik vind de techniek en inhoud het allerleukste”, vertelt Jos. Samen met zijn collega’s werkt hij aan de software die onze huisartsen ondersteunen. Zo heeft hij onlangs bijgedragen aan de elektronische creditdeclaratie en hard gewerkt binnen het project ‘Herstructurering cluster denhaag1’.

Daarnaast draagt hij zijn steentje bij aan het project ‘releaseversnelling’: “Ik werk mee aan de overgang van het ene versiebeheersysteem naar het andere, wat weer een stap in de goede richting is als we sneller software willen leveren aan onze klanten. Hierdoor kunnen ontwikkelteams namelijk parallel aan elkaar aan dezelfde onderwerpen werken zonder elkaar in de weg te zitten. Dit soort stappen zorgen ervoor dat we in de toekomst veel sneller kunnen reageren op ontwikkelingen in de zorg en ICT en van daaruit handelen.”

Terug naar Brabant

“Na mijn studie elektrotechniek aan de HTS in Den Bosch, ging ik in Amstelveen aan de slag bij een bedrijf dat de datacommunicatie voor luchtvaartmaatschappijen doet. Dat werk was leuk en internationaal, maar ik wilde terug naar Brabant”, vertelt Jos. Een vriendin wees mij toen op een vacature bij ‘DataPartners’ (later PharmaPartners). Daar ben ik toen aangenomen als techneut.”

Na 6 jaar schermen, printers en servers installeren en onderhouden, kreeg Jos de kans door te groeien naar software en support: “In het begin was er geen service desk. Programmeurs namen onder het programmeren de telefoon op. Die situatie was niet houdbaar en dus werd een aparte helpdesk in het leven geroepen: PharmaPartners Service Center (PPSC). Daar ben ik toen met customer support begonnen.”

Het verschil tussen toen en nu

“Het is een wereld van verschil tussen toen en nu. Zeker in de tijd dat ik werkte als techneut en customer support-specialist stond ik minstens twee keer in de week tot ’s avonds laat in een apotheek te wachten tot een kopie klaar was. Nu werk ik veel meer van 9 tot 5”, blikt Jos terug, “Ook het contact met de klanten was veel informeler. PharmaPartners is nu veel professioneler en volgens mij is dat fijner voor klanten.”

“Klanten weten nu waar ze aan toe zijn. Vroeger zeiden we dat we ergens deze week een cluster gingen installeren. We bedachten dan op de dag zelf dat we dat die dag gingen doen”, glimlacht Jos. “Laatst was ik bij een startdag van een praktijk. Ik was diep onder de indruk. Nu gaat zo’n implementatie super professioneel: alles gaat volgens protocollen en checklists en in nauw overleg met de klant.”

Wat is onveranderd?

“De aandacht van collega’s voor elkaar. Ik hoor dit ook terug van collega’s die weg zijn gegaan. Ik heb bijna mijn hele leven bij PharmaPartners gewerkt en mijn referentiekader is dus niet heel groot, maar ik denk dat die aandacht voor elkaar PharmaPartners bijzonder maakt.”

Helaas duurt het niet lang meer voordat we Jos’ aandacht voor zijn collega’s moeten missen. “Over een jaar ga ik stoppen. Ik heb een druk leven: mijn vader zit nu in een verpleeghuis en ik bezoek hem twee avonden in de week. Ook ben ik penningmeester van mijn badmintonclub en collecteer ik voor het Rode Kruis en de brandwondenstichting. Ik ben weinig thuis en wil graag wat meer maatschappelijk betrokken zijn en vooral meer rust.”

Opschonen!

Waar Jos zich graag dit laatste jaar nog mee bezig wil houden? “Opschonen! Vanwege alle innovatieve projecten, kwamen we hier vaak niet aan toe. Natuurlijk zijn die projecten belangrijk, alleen wil ik ook de overbodige, oude software in de applicatie opschonen.”