Dit doe ik
Na ruim twaalf jaar als Customer Support Specialist Farmacie maakte Ruud onlangs de overstap naar de functie van Testspecialist bij de Business Unit Farmacie Groepen. “In twaalf jaar heb ik verschillende taken binnen de afdeling op me genomen. Zo ben ik bijvoorbeeld teamleider geweest, maar dat bleek uiteindelijk niet helemaal mijn ding. Samen met mijn leidinggevenden ben ik gaan kijken hoe ik inhoudelijk meer kon groeien.”
Na wat testwerkzaamheden binnen Customer Support bleek dat bij het testen precies de uitdaging lag die Ruud zocht. “Op de afdeling Customer Support houd je je veel bezig met problemen die spelen in de apotheek en onze applicaties. Het is soms een uitdaging om vanuit die rol niet alleen de negatieve kanten te zien. Tijdens het testen ga je daarentegen aan de slag met de toekomst en het verbeteren van onze software.” Toen er een vacature beschikbaar kwam voor de functie van Testspecialist, hoefde Ruud dan ook niet lang na te denken.
Uitdagingen als Testspecialist
Als Testspecialist slaat Ruud een compleet nieuwe richting in. “In tegenstelling tot de laatste jaren, leer ik nu iedere dag nieuwe dingen. Dit is soms vermoeiend en uitdagend, maar vooral erg leuk, interessant en inspirerend. Bij Customer Support was het werk echt een routine geworden voor mij. Nu word ik weer uit mijn comfortzone getrokken en krijg ik echt een kick zodra iets lukt.”
Nieuwe modules die door de ontwikkelaars gebouwd worden gaan eerst langs Ruud. Bij zijn tests is het nooit het doel om alle fouten te vinden, dat gaat niet. “Het testen is een graadmeter voor de kwaliteit van de software,” vertelt Ruud. “Het is belangrijk om vertrouwen te krijgen in de software voordat we een nieuwe versie naar het land brengen. Door mijn ervaring binnen Customer Support kijk ik verder dan alleen maar naar wat in het ontwerp staat. Ik probeer uitgebreider te testen door ook kritisch te beoordelen of klanten wel daadwerkelijk op bepaalde aanpassingen zitten te wachten. Door de kennis in te zetten die ik de afgelopen twaalf jaar heb opgedaan, kan ik mijn collega’s ook op dat vlak ondersteunen. De komende tijd ga ik aan de slag om de rol van testspecialist verder onder de knie krijgen. In de toekomst hoop ik mezelf verder te ontwikkelen als tester door onder andere meer certificaten te gaan halen.”
Van docent Engels naar Customer Support-specialist
“Dat ik bij PharmaPartners terecht ben gekomen, is een verhaal op zichzelf. Nadat ik de lerarenopleiding in Tilburg volgde, heb ik een jaar voor de klas gestaan als docent Engels. Helaas bleek al snel dat het onderwijs mij niet de energie gaf die ik zocht. Daarom ging ik op zoek naar een baan die wél goed bij mij paste. Via een goede vriend van mij, Chris Habets, kwam ik in 2010 bij PharmaPartners terecht op het Service Center. Ondanks dat ik geen relevante ervaring had, kon ik hier starten en dat bleek een schot in de roos. Dat PharmaPartners bijdraagt aan de eerstelijnszorg in Nederland was voor mij niet direct de motivatie om hier te komen werken. Toch merkte ik door de tijd heen dat het wel een extra laag geeft in wat je doet; het geeft voldoening dat je zorgverleners kunt ondersteunen en ontlasten.”
Fijne werkgever
“Ondanks de verschillende uitdagingen die ik op Customer Support heb meegemaakt, blijft PharmaPartners een fijne werkgever. Ze zijn hier erg goed in het bieden van kansen en hebben oog voor talent. Je moet natuurlijk wel zelf aangeven wat je wilt, maar als je inzet toont, denken ze graag met je mee. Ondanks dat we in een grote organisatie werken, voelt dit door de platte structuur niet zo. Op mijn verjaardag kreeg ik bijvoorbeeld een appje van mijn directeur, door zulke dingen voelt het net een familiebedrijf. Ik voel me hier dan ook echt gewaardeerd.”